You must have JavaScript enabled in order to use this theme. Please enable JavaScript and then reload this page in order to continue.
  • 23 Oktober 2025
  • Administrator
  • 4 Kali Dibaca
ASAL USUL NAMA NAGARI DAN SEJARAH NAGARI

ASAL USUL NAMA NAGARI

  1. SUNGAI NAN ANIANG

                        Karena sungai yang didapati nenek moyang diwilayah ini hening (aniang) lama kelamaan Sungai Nan Aniang berubah menjadi “ Sungai Nanam “.

  1. SUNGAI DATUAK NAN BARANAM

                        Karena Nagari Sungai Nanam diperintah oleh penghulu nan limo suku ditambah seorang urang tuo Nagari (BARANAM ).

  1. SUNGAI NAN ANAM

                   Karena di Nagari ini dialiri oleh Batang Aie sebanyak enam buah yaitu :

  • Batang Aie Muro
  • Batang Aie Tabek Mato Aie
  • Batang Aie Sirigo-rigo ( Rimbo Aie Angek )
  • Batang Aie Danau Kaciek
  • Batang Aie Talago
  • Batang Aie Jambatan Basi

SEJARAH NAGARI

NAN PARTAMO

        Taratak Sungai Nanam yaitu batampek di daerah Rimbo Data yang  sekarang terletak dibelakang SD Rimbo Data sekarang, yang bernama Taratak Gawuang Batu atau Taratak Limau Manih serta disebut juga Taratak Linjuang Koto Tenggih. Itulah tempat yang mula-mula ditempati oleh Niniek-niniek urang Sungai Nanam pada masa dulunya.

NAN KADUO

      Dusun Nagari Sungai Nanam yaitu tampek pindah / tampek nan kaduo kali ditempati oleh Niniak-niniak kito pada masa dahulu yang bernama Sirigo-rigo, lokasinya di SD Lekok Batu Gadang sekarang artinya tampek yang telah tersusun.

NAN KATIGO

       Koto Sungai Nanam yaitu karena anak kemenakan lah kambang juo, maka dilayangkan pandangan jauh dan ditukiekkan pandangan nan ampiang tatumbuaklah pandangan ka arah Timur, maka berjalanlah beberapa orang Niniek kito pada masa itu, dek lamo bajalan maka tatumbuaklah ka mato aie nan sirah tampeknyo di Simpang Ampek Koto Sungai Nanam sekarang.

       Deklah karano bakambang juo mako dicarilah rundiang jo mupakek untuk mendirikan Koto, mako buleklah aie dek pambuluah , bulek kato dek mupakek. Sakatolah Niniek untuak mendirikan Koto yang asal katonyo adolah sakato.

Kapalo Koto adalah Medan Nan Bapaneh di SDN 13 Sungai Nanam kini.

Ikue Koto adalah galagak aie sirak, di Simpang Ampek sekarang.  

NAN KAAMPEK

       Nagari Sungai Nanam yaitu babarapo lamo kamudian dicaliek-caliek dek Niniak kitolah mungkin sarato patuik, lah dietong jumlah penduduk yang mendiami Koto, lah patuik ulayat dikambangkan untuk mendiami Nagari. Dicalieklah ka Bukik nan bagawuang, aie nan kalurah sambie maaliri galagak aie sirah, tatumbuaklah ka Sungai Nan Aniang batamulah sabuah daratan, diadakanlah musyawarah dan mufakat, mako banamolah galanggang nan batirai, tampeknyo di Lubuak Bunta. Ditanamlah Penghulu ditiok-tiok suku sabanyak limo suku, anam jo urang tuo. Ditambah jo Imam, Katik, Bilal sesuai dengan sako masiang-masiang mako dibawolah ka Medan Nan Bapaneh disinanlah bulek di giliangan, pipih dilayangkan, disiangan bak bak hari, ditarangan bak bulan, dilewakan nan banyak, baso Nagari akan didirikan, maka dicacah darah dilapah dagiang, ditanam tanduak, dikalian dalam, digantuang tinggi, dibacoan sumpah satie, ditanam kayu nan sabatang banamo Pinago Sati tampeknyo dilubuak Bunta. Pada tahun 1318 M maka berdirilah Nagari Sungai Nanam.

SUMPAH SATIE

Mako ditakiekanlah kakayu nan sabatang, siapo nan maalie buek, maanjak taan, ka ateh dak bapucuak kabawah dak baurek, ditangah-tangah digigik kumbang, dibaka anguih bak kumayan mati maampiek, mati maawai, mako titakiekkan kakayu nan bagatah, si alie muno sikatie muno, nan kajadi saksi siang dan malam, kalau maalieh buek, maanjak taan, dicotok nan dak nampak, mako diagieh namo Pinago Sati, dibawo ka Lubuak Bunta dasalai dama rabak dianyuikkan dari Lubuak Bunta. Diaie nan dareh, mako dicalieklah dama anyuik nan maombak-ombak baitukah nyawa kapai kok nan maalieh buek nan maanjak taan.

Kemudian dilengkapilah dengan sarana dan prasarana antara lain :

  • Balai nan bataduah ( Balai-balai adat ) yang bertempat di SD Sungai Nanam.
  • Musajik ( Masjid ) nan batampek di Masjid Lamo kini.

Beberapa lama kemudian masjid telah berdiri dan ditanam pula kayu nan sabatang, sabagai lukih tuangan imam, khatib Bilal menurut adat dan syarak nan diagieh banamo Pinago Tarang ( tampeknyo disandiang SD 13 Sungai Nanam sekarang ) mako dibacoan pula sumpah sati sarupo diateh dan dilengkapilah dengan tabuah di masing-masing kabasaran, munuruik sako  jo pusako masiang-masiang, sebagai prasasti yang dihimbau babunyi, diliek basuo sampai sekaPrang.

Karano ulayatlah batambah laweh panduduaklah batambah banyak, lah tabantuak pulo sabuah Koto di Lipek Pageh, dikukuahkanlah seorang Penghulu Koto pada tahun 1865 M. Yang menjabat DAIN, suku Tanjuang gala Malin Sutan sekaligus mengukuhkan Imam, Katik bilal yang dihadiri atsa namo Tigo Nagari, Lima orang penghulu dari Sungai Nanam, dua orang Penghulu dari Salimpat dan satu orang Penghullu dari Alahan Panjang, dalam istilah adat marawa nanyiek pitunggue tak turun artinyo diangkat Penghulu Koto di Lipek Pageh, duduak samo randah tagak samo tenggih dengan Penghulu suku Nagari Sungai Nanam, dicacah darah dilapah dagiang,

ditanam kayu di balai nan bapaneh ( di SD Lipek Pageh Sekarang ) dibacokan sumpah sati seperti diatas. Mako banamo Lipek Pageh, warih nan ditarimo, pusako nan dijawek dari urang tuo-tuo  setiap pekerjaan yang bersifat kemasyarakatan yang dibao musyawarah jo mupakek sangat mudah mengambil keputusan sedangkan dalam pelaksanaannya tidak sesuai dengan keputusan-keputusan yang diambil, dengan kata lain keputusan-keputusan tersebut dalam musyawarah ( dilipek ) artinya disimpan, sedangkan  dalam pelaksanaannya harus dilaksanakan dengan tegas, artinya harus “ Bapageh “ ( tegas ) dihimbau babunyi dilihat basuo sampai sekarang.

Pada abad  XIX tepatnya tahun 1880 untuk kelancaran dan ketertiban anak kemenakan baik menurut adat maupun menurut undang-undang ( pemerintahan ), dikarenakan cepatnya perkembangan penduduk sesuai dengan luasnya ulayat maka ditambahlah Niniak Mamak / Penghulu di Taratak Pauh tiga orang penghulu yaitu ;  Partamo Panghulu Caniago, kaduo Panghulu Kutianyie, Katigo Panghulu Tanjuang ( Andiko manaruik adat ) dalam istilah menurut adat bijo dari Datuak nan balimo di Sungai Nanam, tanam dek Datuak Nan Ampek  Baleh di mudiak atau Datuak Nan Tangah Duo Puluah, siang rapai dek anak kamanakan di Taratak Pauh, Datuak nan Ampek Baleh di Mudiak, balimo Penghulu di Salimpek, batigo di  Alahan Panjang , baranam di Sungai Nanam ( limo tambah satu ) dihimbau babunyi diliek basuo sampai sekarang dan perdamaian di Tunggue Limau Abuang ( Lukih Tuangan ) tampeknyo bada jo pantau mandi-mandi, tampek udang manjantiekkan, pusako di Sungai Nanam, Bilal manurik adat syarak di salimpek Imam manuruik adat, di Alahan Panjang khatib manurut adat.

Jadi maka bernama Taratak Pauh karena daerahya ( areal ) tak jauh dari Sungai Nanam, tak jauh dari Alahan Panjang, dan begitu juga tak jauh dari Salimpat, kemudian bernamalah Taratak Pauh, yang asal katanya Tak Jauh, tetapi bukan Taratak Nagari, hanyalah tak jauh dari Nagari nan Tigo dalam wilayah Nagari Sungai Nanam. Jadi daerah yang masuk Nagari Sungai Nanam adalah Koto Sungai Nanam, Koto Lipek Pageh, Koto Taratak Pauh dan daerah sekitarnya.

NINIEK-NINIEK MAMAK YANG MULA –MULA MASUK KE NAGARI SUNGAI NANAM

  1. Datuak Rajo di Aceh
  2. Datuak Pituan Rajo Magek
  3. Datuak Panduko Mandaro
  4. Niek Kupieh
  5. Niek Compang Camping
  6. Niek Gerai Panjang Rambuik
  7. ..................... Kemudain menyusul dari masing-masing kaum, itulah yang berkembang sampai sekarang.

ADAT YANG BERLAKU DI NAGARI SUNGAI NANAM

  1. Adat nan sabana adat ( adaaat basandi syarak, syarak basandi kitabullah )
  2. Adat nan teradat yang dibuat dengan musyawarah oleh Niniek Mamak dan Cadiak Pandai yang tidak bertentangan dengan agama
  3. Adat nan diadatkan, seperti kemenakan kepada Mamak memanggil : Naji, Mak Adang, Mak Angah dll. Anak pado ayah mamangie Ayah atau Bapak, anak pado ibu mamangie Mamak atau Mande, dan adiek pado kakak mamangie Kakak.
  4. Adat Istiadat, seperti berpakaian sehari-hari :
  5. Perempuuan pakai sampiang, baju kuruang, kebaya pendek dan yang tuo-tuo pakai tikuluak.
  6. Laki-laki pakai sarawa panjang, baju kemeja panjang tangan dan pakai kain saruang serta yang tuo-tuo pakai kopiah ( peci ) dll.

Adat nan sabana adat menjadi landasan Nagari untuk membangun adat diadatkan, adat nan diadatkan dijadikan pegangan untuk menyusun adat nan teradat dan adat istiadat yang berlaku disalingka Nagari Sungai Nanam.  Jadi adat nan sabana adat bersumber dari Alqur`an dan Hadist yang diciptakan oleh Allah melalui kodrat dan Iradat-Nya yang menjadi pedoman dasar dalam mengatur kehidupan masyarakat Nagari yang sangat terkenal dengan Adat basandi syarak, Syarak basandi kitabullah ( ABS-SBK).

SISTEM PEMERINTAHAN NAGARI DARI DAHULU SAMPAI SEKARANG

  1. Tuo Nagari
  2. Penghulu Kapalo
  3. Ketua Nagari
  4. Kepala Nagari
  5. Wali Nagari
  6. Kepala Desa
  7. Wali Nagari
Hak cipta situs © 2025 - Prov.Sumatera Barat
v2509.0.1 - OpenSID 2509.0.0 - OpenSID